! قیام بر حق مردم در مصر
زبیر واعظی زبیر واعظی

مصر کشوریست تاریخی که چهار هزار سال تمدن رادر کناره های رود نیل در خود جای داده. در شهر های بزرگ و مهم این کشور از قبیل قاهره ، اسکندریه ، سوئز ، اسماعیلیه ،القصر ، منصوره ، نبی سویف ، و در برخی نقاط دیگر این سر زمین توده ها معترض اند.معترض به دولت و حکومت حســـــنی مبــــــارک. در شهر قاهره ، شهری که در حدود هفده ملیون نفوس دارد، از مدتی بدینسو دهها هزار نفر دست به اعتراضات شدیدی زده اند که تا اکنون با خسارات جدی مالی و جانی توآم بوده و تظاهر کنندگان همواره به اعتراضات شان ادامه میدهند.شــــعار اصلی معتـــرضان برکناری حســــنی مبــــارک رئیس جمهور این کشور است.

محمـــد حســـنی ســــید مبــــارک ( زادهء 4 می 1928 ) از 14 اکتوبر 1981 تا کنون چهارمین رئیس جمهور جمهوری عربی مصر اســـت.

مبـــارک پس از رشد و ترقی در نیرو های هوائی مصــــــر تا مقام معاون رئیس جمهور بالا رفت و پس از ترور انور السادات در چهارم اکتوبر 1981 به ریاست جمهوری رسید.

طبــــق قانون اســـــاســـی 1971 مصــــر ، مبــــارک کنترول کامل کشور را به عهده دارد وقبـــــــــــــل از قیام مردم مصر از قدرتمند ترین حاکمان منطقه بشمار میــــــرفت.در خلال اعتــــراضات سراسری مصر که از 25 جنوری 2011 آغاذ گردید، مبــــارک در مقابل معترضین و تظاهر کنندگان به مقابلهء شدید بر خاسته و بمنــــظور فرو کش کردن اعتــــــــراضات مردم به زور و تهدید متوسل شده است.

مبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــارک اینک 82 سال عمر دارد و در سالهای اخیر ذیاد تر وقت خود را خارج از قاهره در اقامتگاهش در شرم الشـــــــــــیخ واقع در صحرای ســــینا گذشتانده است.وضعیت صحی او چندان خوب نیست.

با این حال به نظر نمیرسد که قصـــد کناره گیری از قدرت ر ا داشته باشد.او چند سال قبل اظهار داشت که تا آخرین نفس و تا آخرین تپش قلبش در خــــــدمت مردم مصــــر خواهد بود.

جمـــــال مبــــــارک ، پســـر حسنی مبارک طی یک دههء گذشته نقش اصلی را در حزب حاکم داشته و عمتآ در مناسبت ها در نیابت از پدرش ظاهر میشد.. جمـــال مبــــارک 47 سال عمر دارد.اما حســـــنی مبارک  بار ها وعده داده که مصــــر شاهد ریاست جمهوری موروثی نخواهد بود و بر اساس تغییرات جدید در قانون اساسی کشور فرزند او میتواند در صورت پیروزی در انتخابات در مسند قدرت تکیه زند.

با وجود این مسائل این سوال مطرح میشود که دامنـــــــهء این اعتــــراضات تا کجاست ؟ کی این تظاهرات و اعتراضات را رهبری میکند ؟ و موقف کشور های دیگر به ویژه امــــــــــریکا و اســـــــرائیل و سائر کشور های غربی که سالهاست حامی و پشتیبان این رئیس جمهور و این دولت نا کاره و فاســــد و خائن و دست نشانده هســـــتند چه میباشد ؟ و کدام دلائل موجب گردیده که این اعتراضات و بحرانات فرو کش نکند ؟ پاسخ به اینهمه سوالات واضح و نمایان است: چونکه ملت و توده ها از دولت جناب حسنی مبارک نهایت ناراض و عصبانی و خشمگین و در عین حال مآیوس و نا امید هستند.

عاید روزانهء بیشتر از نیم نفوس مردم مصر دو دالـــــــر در یک شبانه روز است ، در حالیکه نرخها همه روزه بلند رفته و خدمات اجتـــــماعی درین کشور در پایان ترین سطح قرار دارد. با وصف این حسنی مبارک همچو رهبران جهادی ما ، ملیـــــونها  و ملیــــــارد ها دالر  را برای خود و فامیلش در بانکهای خارج پس انداز کرده که مجموع این مسائل کاسهء صبر توده و ملت را لبریز ساخته ، به قیام دست زده و از رئیس جمهور و سائر رهبران این کشور طالب کناره گیری از قدرت هســـــتند.

   بیشتر مصری ها در حال حاضر جامعهء خود را آشکارا اسیر تفرقه و چند دستگی میدانند ، به ویژه با وجود چنین حکومتی که عمدتآ به دنبال منافع ثروتمندان است ، اما به توده ها وانمود میکند که نمایندهء فقرا و مستمــــندان میـــــباشد.نسل جوان امروز مصر نســــبت به نسلهای گذشته ، شکاک تر ، مستقل تر و جوان تر اند و برای اینکه صدا و نقش خود را  به دیگران نشان دهند، بی تابی میکنند و شـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعار میدهند که مبارک گم شو و زنده باد آزادی و زنده باد توده های زحمتکش و بی بضاعت ، زنده باد برابری و عدالت و انسانیت و نابود باد دولت خائن حســــــنی مبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــارک.

با عرض حرمت


February 1st, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی